Direktlänk till inlägg 19 februari 2017

Lär känna karaktären

Av Mikaela - 19 februari 2017 07:13

Som jag tidigare sagt; för att kunna skriva om- och som din karaktär, måste du känna denne. Jag delar gärna med mig av den lista över frågor som jag använder när jag skriver mina karaktärsprofiler. Du kanske tycker att vissa frågor bör vara mer detaljerade, eller är fullkomligt meningslösa; att det är för få frågor eller för många. Då är det upp till dig att skapa din egen frågelista! Här kommer bara några tips!


Beskriv dennes klädstil och hår. Hur är de förmedlade i andras ögon?

 

Hur uttrycker sig denne? Återkommande uttryck?

 

Hur är denne lagd? Book-smart, street-smart, intelligent, trög?

 

Vad är dennes intressen?

 

Hur spenderar denne sin fritid?

 

Ingår denne i några sociala grupper eller aktiviteter?

 

Vilken musik lyssnar denne på?

 

Vad är dennes drömyrke?

 

Vilken är dennes favoriträtt? Avancerat, snabbt, billigt?

 

Vad eller vem roar denne? Vad får personen att skratta?

 

Vem är dennes vänner? Vilka umgås denne med?

 

Vem gillar- och ogillar denne?


Vad försörjer sig denne på? Trivs denne med detta?

 

Tror denne på många kärlekar eller den sanna kärleken?

 

Är denne kär? Vem är dennes typ, och vad är idealet?

 

Vad väntar sig denne av sin partner? -sexuellt? Hur är synen på sex?

 

Hur uppträder denne mot andra? Är denne otrevlig, bråkig, artig, avståndstagande?

 

Är denne uppriktig och ärllig angående sina känslor? Gömmer denne sitt verkliga jag?

 

Hur blev denne uppfostrad? Hur upplevde denne sin uppväxt?

 

Hur var denne i skolan? Atletisk, rebell, nörd, pluggis?

 

Vem- och när var dennes första kyss, "gång", förhållande?

 

Har denne någon kriminell bakgrund?

 

Vad är det sorgligaste/värsta som denne utsatts för?


Vad har denne för rädslor?

 

Vad är denne duktig på?

 

Vad har denne för brister?

 

Vad har denne för fina sidor?

 

Vilka tre ord beskriver jag denne med?

 

Vilket råd skulle jag ge denne?

 

Har denne något beroende? Alkohol, droger, cigaretter, spel, shopping? Varför? Vill denne sluta?

 

Är denne spontan eller en planerare? Är denne rörig eller organiserad?

 

Är denne optimistisk eller pessimistisk?

 

Har denne några sjukdomar, fysiska förhinder, allergier, andra avvikelser?

 

Har denne några tatueringar?

 

Vad finner vi i dennes fickor eller väska?

 

Vad måste finnas- och vad finns alltid i dennes kylskåp?


Vad gör denne på en lördagsnatt?

 

Jag är lagom nöjd med denna frågelistan, men accepterar gärna tips angående fler frågor som kan vara relevanta. Det kanske undras över vissa frågor jag valt? Som varför innehållet i Jacobs kylskåp eller hans byxfickor skulle vara relevant? Jo, då vet jag tydligt att han är tokig i ostsmörgåsar, då de är både enkla och snabba att förbereda. Vi vet också att han inte går någon vart utan kondomer och post-it lappar. Han dricker gärna alkohol, röker eller tar droger om det bjuds - själv har han inte råd. Vi lär oss att Veronica har en svanktatuering, och att hon lyckas våldgästa stora rejv-fester. Att Simon har koncentrationsstöningar, att Isaac är vegetarian, att Isorious tillagar mac 'n' cheese flera dagar i veckan. Att vi hittar tre alkoholister - tidigare/nuvarande/kommande - under bokens förlopp.


/MikaelasPyjamas

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mikaela - 7 augusti 2017 22:40


    /MikaelasPyjamas

Av Mikaela - 3 april 2017 13:14

Jag har nu jobbat för en Sibylla-restaurang i fyra veckor. Under denna tiden har jag lagt på mig minst ett och ett halvt kilo. Fy fan! Så blir det med hamburgare till lunch varje dag. Passa er!   Jag har nu bestämt mig för att hålla mig till mind...

Av Mikaela - 19 februari 2017 08:11


Här följer ett av mina avsnitt, men jag vill att du håller i åtanke att detta endast är en skiss. Det kommer antagligen att vara lite knepigt att hänga med, med tanke på att jag inte delat med mig särskilt mycket av denna berättelse - dels är det på ...

Av Mikaela - 19 februari 2017 06:48

Två dagar i veckan sitter jag och dränker mig i koffein och streckskriver på min bok; Alla vägar leder till Sörjaren. Jag har nämligen insett att det viset jag tidigare skrivit på (från början till slut) inte funkar särskilt bra. Man fastnar, det kan...

Av Mikaela - 12 februari 2017 18:24


 Under den senaste månaden har jag utvecklat ett intresse för ljudböcker. Jag har laddat ner appen Storytel - som kan testas gratis i två veckor - till min surfplatta, som jag trycker ner framför rumpan under byxorna. Det funkar väldigt smidigt för m...

Presentation


Hej och välkomna till min blogg! Mitt namn är Mikaela och jag är 25 år gammal. Jag är mamma till 4-åriga Nelly som bor hos mig varannan vecka. Jag lever också tillsammans med min fina man Tarek.

Den 12:e november är Nellys lillebror beräknad. Följ min

Senaste inläggen

Mitt Arkiv

Röstning

Vilket av följande partier skulle du helst rösta på i nuläget?
 Vänsterpartiet
 Socialdemokraterna
 Miljöpartiet
  Liberalerna
 Centerpartiet
 Sverigedemokraterna
 Kristdemokraterna
 Moderaterna

Sök i bloggen

Kategorier

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2017 >>>

Ovido - Quiz & Flashcards